Kegytemplomunk és kolostorunk
élete
A
sümegi ferences templomot és kolostort Széchényi György
veszprémi püspök (1648-58) alapította. Püspökké történt
kinevezése után 8 nappal kérte a szalvatóriánus rendtartomány
káptalanját, hogy legalább két atyát küldjenek Sümegre, "akik
Isten népének szolgáljanak". Az első szerzetesek P. Sümegi
Bonaventura és P. Szegedi István voltak, akik a várban laktak
addig, amíg a kolostor elkészült.
A
ferencesek tehát 1649 óta vannak jelen a városban, bár egyesek
ezt 1652-re teszik, mondván, hogy a kolostor bejárata fölötti
kőbe vésett tábla erről tanúskodik: "A nagyon
illusztris és tisztelendő Széchenyi György, választott
veszprémi püspök, a város és megye örökös grófja, a szent
császári és királyi Fönség tanácsosa, ezt a kolostort és
templomot a Látogató Boldogságos Szűz tiszteletére alapjaiból
fölépíteni gondoskodott 1652-ben."
A templom fölszentelésére 1654.
szeptember 29-én szentelték került sor. Keglevich Péter
naplójában ezt jegyezte föl e napról: "Sümeg várában
voltam, hol Lippay György esztergomi érsek és 4 más püspök
volt, gróf Batháni Ádám és Nádasdy Ferenczczel. Ez nap volt
Szécheny György veszprémi püspökké szenteltetése. 28-án
pihentünk s a templomban disputatio volt. 29-én felszentelte a
sümegi templom és zárda alapítója, az új püspök a Sz. Ferencz
rendiek templomát. Minden bőven volt. Megittunk 38 hordó bort,
megettünk közel 500 bárányt stb. Az emberek 17, 18, 19, 20
számmal ültek egyegy (sit!) csoportban."
Az alapító mellett tisztelet
jár Hoffmann Pál és Sennyei István püspököknek is, aki Sümegen
éltek, s a rend jótevői voltak. Mindketten a templom
kriptájában nyugszanak. Utóbbi püspök 1652-ben festette a
kolostor ebédlőjében található Szent Antal, a csodák csodája
(Miraculorum miraculum) nevű képet, mely a világ hét csodáját
ábrázolja.
A későbbi veszprémi püspökök
sem feledkeztek el a Szűzanya kegytemplomáról. A főoltárt
Acsády Ádám (1725-45) püspök megbízásából Richter
Domonkos kármelita szerzetes 1743-ban készítette barokk
stílusban. A templomban találhatók még mellékoltárok is
Nepomuki Szent János (1750), Szent Antal (1750), Szent Ferenc
(1757) és Szent Kereszt tiszteletére. Az utóbbit 1744-ben
alakítottak át Szent István vértanú oltárából. A Kegytemplom
talán legigényesebben elkészített alkotása a barokk szószék,
melyet szintén Padányi püspök adományozott 1760-ban Isten
dicsőségére. A kegyoltár mögötti Piéta a XVIII. század
elejéről származik, ismeretlen alkotó munkája. Előtte naponta
imádkozó emberek kérik Szűz Mária közbenjárását Jézus
Krisztusnál: erről tanúskodik a sok száz hálatábla.
A templom freskóit Kontuly
Béla festette az 1950-es és 1970-es években.
Az első orgonát, mely 180 évig
szolgálta az istentiszteleteket, 1733-ban ajándékozta a
Kegytemplomnak a főpásztor, melyet többször javítottak, s
legutóbb. 2008-ban P. Barsi Balázs templomigazgatósága alatt
újult meg. 1733-ban készült el a templom főbejárata melletti
két oldalfülke is, melyet 2008-ban restaurált Tarr György
szakrestaurátor.
Jó tudni, hogy a ferences atyák
vezették a sümegi és a (csab)rendeki plébániát 1673-tól
1759-ig, amikor is Padányi-Bíró Márton püspök új
plébániát hozott létre. A plébánia-alapítás története érdekes.
Valószínűleg a püspök azért hozta létre az új, egyházmegyés
papok által vezetett plébániát, mert a tartomány vezetősége
ellenezte, hogy a kolostor és a szomszédságában álló palota
között átjárót létesítsen. A definitórium (rendi tanács) félt
ugyanis a kolostori élet lazulásától.
1700-ban, amikor a város
lakóházai porrá égtek. A Vár is, amely a püspök lakhelyéül
szolgált. A kolostor azonban épségben megmaradt. Az akkori
megyéspüspök, Széchenyi Pál eszprémi és kalocsai
egyházmegyéit is a kolostorból irányította.
A
kegyszobrot 1744-ben Acsády Ádám veszprémi püspök
helyezte a főoltárra, mely előtte a Szent István oltáron volt.
A rendházat a püspök
kezdeményezésére 1724-ben bővíteni kezdték, ekkor vált két
emeletessé az épület. A tornyot 1743-ban építették, melyet
1816-ban a vihar ledöntött. 1774-ben nagyobb átalakítást
végeztek a rendházon. Ekkor nyerte el mai formáját.
1809-ben 15 francia katona
eltartásáról kellett gondoskodniuk a sümegi barátoknak. A
kolostorban ekkor kórházat is nyitottak a testvérek
felügyelete alatt. 1788-ban II. József a házat 16 atyával és 2
testvérrel megerősítette. A templom alatt két kripta található
is található (egyik a szentélyben, a másik a Szent Ferenc
oltár mellett).
1950 júniusában a kommunista
államhatalom megvonta a szerzetesek működését. A sümegi
ferenceseket érdekes módon nem hurcolták el, nekik október
második feléig kellett elhagyniuk a kolostort és a templomot.
1955-ig egyházmegyés keretben továbbra is ellátta a templomot
Kocsis Ödön atya és sekrestyésként itt maradt - természetesen
civil alkalmazottként - Fr. Szakál Szabin testvér, aki 1991-ig
szolgálta a Szűzanya szentélyét. Rajtuk kívül megemlékezünk
azokról is, akik 1950-ben voltak kénytelenek elhagyni
szeretett otthonukat: P. Nagy Ernő, P. Polgár Demjén, P. Kósa
Szalvátor, P. Sipos Kajetán, P. Benkő Krizosztom (aki 1956-ig
szintén itt szolgált kisegítőként), P. Horváth Athanáz, Fr.
Hakszer Rókus és Fr. Puskás Honorát.
1950-től 1989 júniusáig a
veszprémi egyházmegye látta el a Kegytemplomban a
lelkipásztori feladatokat. Kisegítő lelkészként szolgáltak a
Kegytemplomban: Horváth Miklós, Reöthy József, Csányi László,
Borza László. 1955-ben Kocsis Ödön atya Horváth Tamás
egyházmegyés papnak adta át a templom kulcsait, aki 1961-től
volt templomigazgató. A város plébánosa 1936-61 között Szabó
Sándor volt, majd 1961-től 1986-ban bekövetkezett haláláig
templomigazgató a Kegytemplomban, de az ügyeket Békefi László
plébános intézte, aki szívén viselte a ferences templom sorsát
is. Szabó Sándor halálát követően Virág Gyula atya vette
gondozásába Kegytemplomunkat. Ő régi sümegi lévén jól ismerte
a régi ferenceseket és a templomi életet. Az ő nevéhez fűződik
a 12-ei engesztelés bevezetése is.
A 40 éves elnyomatás után ez az
első visszakapott kolostor. Az ünnepélyes átadást 1989. július
26-án dr. Szendi József veszprémi püspök végzete a zsúfolásig
megtelt istenházában. 1989 után itt élt és élő ferencesek: P.
Szokolai Bernardin, P. Kiss Konrád, P. Szlávik András
(novícius), Fr. Szakál Szabin, Fr. Csabai Nolaszkusz, P. Vitéz
Baán, P. Kovács Kalliszt, Fr. Bátyity Jácint és Fr. Szász
Zsombor egyszerű fogaldalmasok, valamint Fr. Sipos Fulgenc és
Fr. Cserey Bertold.
Az újraindulás után rengeteg
munka várt a ferencesekre, hiszen otthonukat ki kellett
alakítani, mert az elmúlt időszakban teljesen átépítették
belülről a kolostort tanácsi (önkormányzati) lakásokká.
A templom tornyának, valamint a
kolostor főhomlokzatának tatarozására 1994-ben került sor. P.
Vitéz Baán - aki az Egyesült Államokból települt haza -
munkásságának köszönhető a kolostor kertjében a bástya és a
keresztút fölállítása. A kolostort P. Tornyos Kálmán
tartományfőnök jóvoltából fölújították. Kialakították a II.
emeleten a lelkigyakorlatos házat, melyet 2000-ben P. dr.
Kovács Bánk provinciális áldott meg. Fontos megemlíteni, hogy
1995-től évente megjelenik a "Sümegi" Szűz Mária Ferences
Naptára, amely 2010-től Sümegi Ferences Naptár nevet kapott.
2001-ben
elkezdődött a 14 Segítő Szent kápolna kialakítása az egykori
gyóntató szobából. 2003-ban Tarr György budapesti restaurátor
megkezdte a főoltár tisztítását és aranyozását. 2004-ben
került kialakításra a szerzetesi kisebédlő és konyha, melyet
P. Barsi Balázs gvardián szorgalmazott.
2009-től három szerzetes, P.
Barsi Balázs gvardián, P. Németh Paszkál és P. Rácz Piusz
templomigazgató élnek a kolostorban.
Összeállította. P. Piusz
A
ferencesek rövid története Magyarországon
A magyar nép
korán megismerte Assisi Szent Ferenc derűs, vidám szellemét,
hiszen halála után hamarosan itt találjuk követőit az
országban. Az első magyar ferences neve Ábrahám
testvér. A rend gyorsan elterjedt az ország területén az
alapító halála után, még ha nem is tudni pontosan, hogy az
első kísérletek után mikor történt a betelepedés, hiszen
erről megoszlanak a vélemények. Fuxhoffer Damjan szerint már
1212-ben Magyarországra érkeztek Szent Ferenc fiai. Ez azonban
téves, mert 1217-ben határozták el a pünkösdi káptalanon, hogy
Itálián kívül is misszonál a rend, addig csak Itáliában
működtek. A hagyomány szerint több kísérlet történt. Egyik
ilyen, amikor pásztorok akadályozták meg az országba való
bejövetelt, akik a furcsa öltözetű idegenekre ráuszították
kutyáikat és nem engedték be őket az ország területére, s a
magyar nyelvet sem beszélték, emiatt vissza kellett térniük
Itáliába. Mások szerint Szent Ferenc személyesen is járt
Magyarországon keleti útjáról hazatérőben, Zárában vagy
Zágrábban, mások szerint Egerben. Kósa Jenő rendtörténetéből
tudjuk, hogy a tévedés onnan ered, hogy Zágráb német neve
Agram, Egeré pedig latinul Agria, s ezeket tévesztették össze.
A harmadik elképzelés szerint Pisai Albert német provinciális
idején 1224-ben jöttek Bécsből Magyarországra testvérek. A
legvalószínűbb, hogy az első ferencesek Németországból 1224-27
között jöttek hazánkba Ausztrián keresztül. Annyit források
alapján tudunk, hogy 1228-ban már élnek az ország területén
ferencesek, ezt állítja Wadding Lukács. Karácsonyi János
történész egy évvel későbbre (1229) teszi a letelepedés
időpontját. Kezdetben Custodia Strigoniensis, majd
1239-től Provincia Hungariae néven volt ismert a magyar
ferences közösség. Addig, míg önálló tartománnyá nem lett, a
német provinciához tartozott. A Strigoniensis (Esztergomi) név
érthető, hiszen a provincia központja itt volt. De ez
jelenthette azt is, hogy először az esztergomi egyházmegye
területén telepedtek le a ferencesek. Ennek logikus
magyarázatot ad az a tény is, hogy mivel Esztergom királyi és
érseki székhely volt, itt próbálkoztak először letelepedni.
Az első kolostorok a Duna mentén álltak: Győr, Esztergom,
Pozsony és Óbuda. Ezt követően rohamos ütemben folytatódott a
ferences kolostorok alapítása. A magyar provincia első
tartományfőnöke a hagyomány szerint János nevezetű atya volt.
Az első években a ferencesek között alig akadt pap, többségük
kézműves, iparos, vagy valamilyen szakmával rendelkező ember
volt. Később művelt és nagy tudású emberek is egyre többen
léptek be a rendbe.
Kedvező körülmény volt Magyarország területén való
meghonosodáshoz, hogy IV. Béla király (1235-70) támogatta a
rendet. Ebben az uralkodót ösztönözte testvérének, Árpádházi
(Türingiai) Erzsébetnek a szentté avatása is. Az uralkodó
gyóntatóját is Pál atya személyében a ferencesek közül
választotta, követekül is barátokat alkalmazott és
családtagjaival együtt maga is a világi (akkor III. rendi)
ferences rend tagja lett. Két leánya, Szent Kinga és Boldog
Jolán a szandeci (Lengyelország) zárdában éltek, mint
klarissza nővérek. Halála után IV. Bélát, feleségét Máriát és
Béla nevű fiát a ferencesek esztergomi kriptájába temették el.
A XIII. század második felében a magyar tartomány már jelentős
helyet foglalt el az itáliai és más nevesebb európai
provinciák mellett. Az 1260-as Narbonne-i káptalanon
már nyolc őrséget tartottak számon. A rendtartományokat kisebb
egységek, ún. custodiákra, őrségekre osztották, melyekbe
rendszerint 5-8 kolostor tartozott. 1263-ban már 32 provinciát
tartanak számom, s ezek között a Provincia Regni Hungariae
a 14. helyen szerepel. 1282-ben a rendtartomány nem
kevesebb, mint 54 kolostoráról van adat, melyek 8 őrségbe
oszlottak el. 1379-ben már 10 őrségben 50 házzal rendelkezett
a Provincia.
A XIII. század a szerzetesrendek aranykora volt. Így Szent
Ferenc követői is jelentős szerepet töltöttek be a hazai
egyház életében. A fogadtatás azonban nem volt mindenütt
szívélyes. Az egyházmegyés papság nem nézte jó szemmel a
koldulórendek, így a ferencesek egyre szélesebb körű
terjedését sem, ugyanis versenytársakat véltek felfedezni az
új rendekben. A plébánosok elsősorban azért szálltak szembe a
szerzetesekkel, mert híveik közül többen az ő templomaikba
kezdtek járni szentmisére. A hagyományos szerzetesrendekkel
szemben előnyben részesültek az egyszerűbb életet élő kolduló
szerzetesek. "Az igénytelen, alamizsnából élő "testvérekre" a
mostoha viszonyok közt tengődő ember inkább hallgatott, mint a
monostorok lakóira." De az sem volt mindegy, hogy a gazdagabb
híveik a koldulórendek megjelenése után adományaikat,
támogatásaikat nem az egyházmegyés papoknak adták. 1257-re
Magyarországon annyira elmérgesedett a helyzet, hogy a
ferencesek a pápához fordultak segítségért. IV. Ince pápa
(1243-54) 1245. augusztus 18-án védelmükre rendeletet
bocsátott ki. A plébánosok legtöbb településen azonban
figyelmen kívül hagyták a kisebb testvérek pápától kapott
kiváltságait (megtiltották a harangozást; a hívek nem
gyónhattak náluk; a vasárnapi szentmisét a plébániatemplomban
kellett hallgatnia a híveknek). Az egyházmegyés papság
teljesen felügyelete alatt akarta tartani az újonnan alakult
szerzetesrendeket. Ennek hatására a pápa az esztergomi és a
kalocsai érseknek, valamint a zágrábi püspöknek
megparancsolta, hogy vegyék védelmük alá a ferenceseket.
A régebbi alapítású rendek sem akarták tudomásul venni, hogy
az emberek életében új igények jelentkeztek, amelyeknek a
koldulórendek jobban eleget tudtak tenni, mint a monasztikus
szerzetesek és az egyházmegyés papság. A monasztikus rendek
monostorai ugyanis többnyire a településektől távol voltak
(bencések a hegytetőn, ciszterciek a völgyekben) és életüket
leginkább a szemlélődés, az elvonultság jellemezte. Ugyanakkor
a koldulórendek a városok szélén telepedtek meg, s ezáltal az
egyszerű néphez közelebb kerültek. V. Kelemen pápa (1305-14) a
következőképpen rendelkezett: "A ferencesek prédikálhatnak, de
csak saját egyházaikban és az utczákon, nem azon órában,
melyben a plébániai egyházban tart a prédikáczió. A gyóntatást
csak püspöki vagy plébániai engedéllyel végezhetik. Mindenkit
eltemethetnek egyházaikban, a ki oda kívánkozik, de az ebből
befolyó jövedelem negyed része a plébánost illeti." A
szerzetesek, így a ferencesek is, kitartottak a nehézségek, a
csapások idején is a rájuk bízottak mellett és között. Később,
a török időkben emiatt kapták a barát jelzőt.
A ferencesek hivatalos neve kezdetben Custodia
Strigoniensis volt. 1238-tól már a Provincia Regni
Hungariae nevet viseli. Az 1523-as spanyolországi burgosi
nagykáptalanon két provincia alakult a történelmi Magyarország
területén: a Szűz Máriáról Nevezett Provincia és az
Üdvözítőről Nevezett Rendtartománny. Az eredeti
konventuális tartomány jogutódja a Mariana Tartomány,
az obszervánsoké pedig a Szalvatoriánus Provinica lett.
Az obszervania V. Miklós pápa jóváhagyásával már 1448-tól
jelen volt már az országban, mint vikáriátus. 1655-ben a
Mariana Provinciából kiváltak a Pécs és Zágráb környéki
kolostorok, és létrejött a többnyire horvát összetételű
Szent László Provincia. Az Üdvözítőről nevezett
tartományból (Mikháza, Csíksomlyó) 1640-ben alakult meg a
független erdélyi ferences őrség. Az erdélyi tartomány
alapítóinak egyike Domokos Kázmér (1606-1677). Az 1729-es
milánói nagykáptalan emelte provinciai rangra az erdélyi
őrséget Szent István Királyról Nevezett Rendtartomány
néven. Az ötödik magyarországi provincia az 1757. június
15-én XIV. Kelemen pápa által megerősített, a bosnyák
provinciából kivált Kapisztrán Szent Jánosról Nevezett
Provincia. Jelentős változás állt be 1900-ban, amikor a
pápa sürgetésére megreformálták a ferences családot. Ekkor a
Szent Lászlóról és az Üdvözítőről nevezett Provinciák
megszűntek, s beolvadtak a Mariana, a Kapisztránus és
Stefanita tartományokba. 2006. június 24-én történt a legújabb
változás, amikor a Rend generálisa elrendelte a magyarországi
provinciák egyesítését a lelki megújulás elősegítésére, így a
Szűz Máriáról és a Kapisztrán Szent Jánosról nevezett
Provinciákból megalakult a Magyarok Nagyasszonya
Rendtartomány. Az egyesítést maga a főelöljáró, P. José
Rogriguez Carballo hirdette ki a Pesti Ferences Kolostorban a
rendi testvérek jelenlétében, amelyen a szomszédos országok
tartományfőnökei is részt vettek.
P. Rácz Piusz
OFM
|